Planowanie kampanii na billboardach – jak robić to dobrze?

Jak zaplanować kampanię na billboardzie

Jak zaplanować kampanię outdoorową? Które nośniki są najlepsze? Jak powinien wyglądać  plakat, aby przyciągał wzrok? Śpieszymy z odpowiedzią! Poniżej znajdziecie klika wskazówek, które podpowiedzą jak zrealizować swoją kampanię, aby była zauważona i efektywna. Oczywiście najlepiej użyć do tego Cityboard Online, ale po kolei.

Billboardy Warszawa, billboardy Kraków…

Billboardy Warszawa, billboardy Kraków, billboardy Poznań – od wpisania takich fraz w wyszukiwarkę najczęściej wielu z nas zaczyna planowanie kampanii outdoorowej. Początek słuszny, ale co dalej? Google Ads pokaże nam kilka linków do ofert sponsorowanych i organicznych. Możemy wybrać interesujące nas lokalizacje, ale czy będą one dobre dla naszej kampanii? Aby dobrze zaplanować kampanię, np. na nośnikach cityboard, wystarczy pamiętać o kilku rzeczach.

Mniej robi więcej, czyli co ma się znaleźć na billboardzie

Planowanie kampanii reklamy zewnętrznej trzeba zacząć od odpowiedzi na pytanie: co chcemy zakomunikować naszym odbiorcom? To z reguły nie jest trudne zadanie. Promocja produktu, usługi, wskazanie drogi dojazdu, zachęcenie do przekazania 1 proc. podatku, czy adres serwisu internetowego. Kiedy już wiemy, warto się zastanowić za pomocą jakich środków można to zrobić. Jeśli mowa o kampanii na billboardach, to przy projektowaniu plakatu konieczne jest skorzystanie z zasady, która mówi: mniej robi więcej. Projekty przeładowane treścią i elementami graficznymi są nieczytelne, a co za tym idzie nieskuteczne.  Projektowanie plakatu na billboard to sztuka eliminacji. Im jest na nim mniej elementów tym lepiej. Lepiej jest postawić na proste i czytelne rozwiązania wzbogacone czymś, co przyciągnie uwagę. Jak mawiał David Ogilvy: „Opłaca się, aby twój bil­l­bo­ard, był wizu­al­nym skan­da­lem. Nie prze­sa­dzaj jed­nak z tym szo­ko­wa­niem, bo możesz powo­do­wać wypadki”.

Jednym z najczęściej popełnianych błędów przy planowaniu kampanii reklamy zewnętrznej jest przenoszenie projektów graficznych z innych mediów na outdoor. Projektowanie plakatów na OOH ma swoją specyfikę. Tu kontakt odbiorcy z przekazem jest krótki, więc elementy charakterystyczne dla projektów prasowych nie sprawdzą się, ponieważ będą nieczytelne. Projektowanie plakatów reklamy wielkoformatowej rządzi się prostotą. Kopiowanie na OOH projektów reklam prasowych, czy ulotek kończy się tym, że kampania jest nieefektywna.

Efektywnie planuj reklamę zewnętrzną

W przypadku kampanii OOH nie bez znaczenia jest rodzaj prowadzonych działań komunikacyjnych. Planując kampanię promocyjną lepiej jest skoncentrować swój budżet w krótszym czasie (np. dwa tygodnie), ale rozłożyć go na większą liczbę nośników. To zdecydowanie poprawia efekty. W przypadku kampanii wizerunkowej najlepiej użyć mniejszej liczby nośników, ale zaplanować kampanię na dłuższy okres (np. miesiąc lub więcej). Jeśli ktoś planuje zwiększenie zasięgu swojej kampanii, ale nie chce przekraczać zaplanowanego budżetu, może zdecydować się na kampanie ze zmianą lokalizacji nośników reklamowych w połowie jej trwania – np. dwa tygodnie na nośnikach w jednej części miasta/Polski i dwa tygodnie na nośnikach zlokalizowanych w innej części miasta/Polski.

Określ, gdzie przebywa Twoja grupa celowa

Określenie grupy celowej produktu, usługi, czy informacji to istotny element planowania kampanii na billboardach. Sprecyzowanie do kogo ma dotrzeć przekaz wpływa na wybór lokalizacji. Np. gdy chcemy dotrzeć z informacją do młodych matek, to najlepiej zdecydować się na nośniki w okolicach żłobków, przedszkoli, czy szkół. Takie planowanie ułatwiają punkty POI – z ang. Point of Interest, które znajdziecie w Cityboard Online. Każdy cityboard ma podane odległości od punktów generujący ruch, takich jak np. stacje benzynowe, galerie, szkoły, bankomaty, szpitale itd. Zaplanowanie kampanii w oparciu o miejsca przebywania grupy celowej, to dotarcie z komunikatem do potencjalnych klientów. Działamy tu i teraz.

Dowiedz się, do ilu osób dotrze Twój przekaz na billboardzie

Efektywność reklamy można mierzyć na wiele sposobów. Jednym z nich jest jej zasięg, czyli liczba odbiorców do jakich dotrze spot, baner, plakat. W przypadku reklam Google Ads, czy Facebook Ads jest to dość łatwe, ale i billboardy dają taką możliwość. W Cityboard Online, każdy z cityboardów ma przebadaną liczbę kontaktów. Wybierając nośnik można zobaczyć, do ilu odbiorców dotrze nasza reklama, jaki będzie miała zasięg. Dane, które można zobaczyć w e-sklepie są efektem badania widowni naszych nośników, które przeprowadziła dla Cityboard Media GfK Polonia.

Zrób test billboardu

Gotowy projekt graficzny plakatu najlepiej przetestować na symulatorze, który wykaże wszelkie plusy i minusy projektu. Polecamy to rozwiązanie szczególnie w sytuacji, gdy na reklamę wielkoformatową ktoś decyduje się po raz pierwszy. Na naszej stronie udostępniliśmy autorski Citysymulator. Wystarczy wrzucić swój projekt, wybrać ekran, porę roku, porę dnia i już można zobaczyć jak plakat będzie się prezentował z odległości 50, 100 i 150 metrów. Symulacja pozwoli ocenić, które elementy są widoczne, z których można zrezygnować, a które trzeba poprawić.

Na koniec warto pamiętać, że kampania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów jeśli:

  • nie zidentyfikowany będzie cel kampanii;
  • źle określona będzie grupa docelowa;
  • źle zdefiniowany będzie zasięg kampanii – niedostosowany do grupy docelowej, do dystrybucji, źle zostaną dobrane miasta oraz miejsca koncentracji grupy docelowej;
  • plakaty zostaną umieszczone w skupiskach, zbyt blisko siebie albo następująco jeden po drugim (nieefektywnie ulokowane środki);
  • projekt nie będzie dostosowany do charakteru outdooru
  • nośniki reklamowe będą miały niską jakość (zła jakość ekspozycji może wpływać negatywnie na wizerunek firmy, usług lub produktu);
  • w kampanii zaplanowana zostanie niewystarczającą lub zbyt duża liczba nośników reklamowych, co oznacza w praktyce nieefektywnie zainwestowane pieniądze.

Jak widać, planowanie kampanii na billboardach nie musi być trudne. Wystarczy wybrać odpowiednie lokalizacje nośników, zaprojektować dobry plakat i już można realizować swoje działania. W razie pytań i wątpliwości, piszcie do nas śmiało: hello@cityboard.online.pl