Plakat do kampanii OOH ma spełniać najważniejsze zadanie, czyli skutecznie komunikować umieszczone na nim treści, aby generować sprzedaż lub promocję. Plakat jest przedmiotem sztuki użytkowej i dobrze zaprojektowany może przypominać dzieło sztuki, ale nie można zapomnieć, że powinien skutecznie przyciągać uwagę i zostać zapamiętanym. Podpowiemy wam, jak dobrze zaprojektować plakat na billboard.
Plakat na billboard – 10 zasad skuteczności
Billboardy w Warszawie, Gdańsku, Krakowie, czy każdym innym mieście w Polsce stanowią element krajobrazu miejskiego. Czasem ich treść zapada nam w głowie, a czasem nie zauważamy obecności reklamy zewnętrznej. Wiele zależy, między innymi, od tego, czy plakat jest zaprojektowany zgodnie ze sztuką, czyli w ten sposób, aby był łatwy do przyswojenia przez nasze środki percepcji. Oczywiście niektóre produkty lepiej dostrzega się na dużych formatach (megacityboard, supercityboard, czy superbacklight), a inne na mniejszych (np. cityboard). Oto 10 zasad projektowania, które wpływają na skuteczność przekazu.
1. Czytelność
Plakat musi być czytelny. Powinien przekazywać informacje w zrozumiały, jasny sposób.
Im mniej treści, tym łatwiej odbiorcy zapamiętają przekaz, dlatego tak ważna jest selekcja wiadomości i precyzyjnie określony cel reklamy.
2. Sztuka eliminacji
Powiedzenie “co za dużo, to niezdrowo” sprawdza się tutaj doskonale. Zdecydowanie lepszy efekt osiąga się, gdy projekt będzie prosty i minimalistyczny. Duża ilość informacji, rysunków lub zdjęć, ozdobna czcionka, mnogość kolorów – to elementy, które powodują, że projekt jest nieczytelny. Projektowanie outdooru, to sztuka eliminacji.
3. Obrazy
Wyłącznie wysokiej jakości, prawidłowo skadrowane i oświetlone. Pamiętajmy, że różne formy reklamy rządzą się własnymi prawami. Inaczej czyta się treść reklamy w gazecie, inaczej w internecie, na cityboardzie. Zawsze warto projektować reklamę, znając specyfikę jej odbioru i dostosować do tego projekt.
4. Spójność
Projekt reklamy musi być zgodny z wizerunkiem marki, wtedy łatwiejsza będzie jego identyfikacja przez widza. Elementy graficzne użyte w innych reklamach (apla, font itd.) warto z rozwagą przenieść na billboardy.
5. Percepcja
Oko ludzkie “skanuje” plakat wędrując po linii zbliżonej do znaku zapytania:
najpierw patrzymy na środek plakatu, potem przesuwamy wzrok kolejno w: lewy górny róg, prawy górny, następnie w lewy dolny, a w końcu prawy dolny, do którego dociera najmniej spojrzeń, a to wszystko w ciągu zaledwie paru sekund! Rozmieszczenie elementów na plakacie musi uwzględniać ten ruch.
6. Wyróżniki
Zadbanie, aby na plakacie znalazł się jeden interesujący i dominujący element, zwiększa szansę na wzbudzenie ciekawości odbiorcy, a co za tym idzie – zapamiętanie produktu/usługi. Umieszczenie dwóch mocnych (walczących o uwagę widza) elementów graficznych wymaga doświadczenia i jest ryzykowne. Być może widz nie odbierze informacji graficznej zgodnie z założeniem.
7. Widoczność
Trzeba pamiętać o specyfice miejsc, w których plakat będzie eksponowany (centrum miasta, ulica, znaki drogowe, światła) i krótkim czasie oglądania przez widza (7-10 s). Treść powinna być czytelna z dużej odległości, zarówno dla pieszych jak i dla widzów poruszających się różnego rodzaju pojazdami.
8. Kolory i fonty
Istotny jest odpowiedni dobór kolorów. Jesienią plakaty żółte czy pomarańczowe będą niewidoczne, wiosną zielone zleją się tłem, a zimą białe. Czasami niewielka zmiana może znacznie poprawić czytelność kreacji. Krój pisma musi być czytelny, wyraźny, dopasowany do treści i odbiorców. Ozdobne litery nie sprawdzają się na billboardach. Font powinien być bezszeryfowy i czytelny z dużej odległości. Zbyt małe odstępy pomiędzy literami utrudniają odczytanie napisów.
9. Dopasowanie treści do odbiorcy
Pomimo tego, że plakat outdoorowy jest oglądany przez wszystkich, niezależnie od ich woli (dzieci, osoby starsze, młodzież itd.), a treści prezentowane publicznie podlegają regulacjom prawnym (np. reklama piwa), zwróć uwagę by elementy graficzne plakatu były interesujące dla grupy do której kieruje się swój komunikat.
10. Ciekawość
Warto wykorzystać siłę ludzkiej ciekawości i stworzyć kampanię teaserową. Jej istotą jest opracowanie dwóch projektów plakatów: jeden zawierający intrygujące pytanie, zagadkę, haczyk (koniecznie bez loga, czy znaków rozpoznawczych marki), a drugi będący rozwiązaniem zagadki, już zawierający pełną informację i marce i produkcie. Jeśli kreacja graficzna będzie dobrze skonstruowana, odbiorcy z niecierpliwością będą oczekiwać na drugą część kampanii.
Plakat na billboard – czego unikać
- Przenoszenia reklam prasowych lub ulotek na billboardy, wybierania fragmentów spotów telewizyjnych i przenoszenia ich na plakaty – każdy rodzaj reklamy rządzi się własnymi prawami i należy o tym pamiętać podczas jej tworzenia.
- Umieszczania zbyt wielu informacji na plakacie (hasło, rysunek, numer telefonu, adres strony, promocja, mapka dojazdowa, itd.) .
- Wymyślnych czcionek, małych napisów.
- Zestawień: pastelowe tło + jasny kolor czcionki, ciemne tło + ciemny kolor czcionki. One zdecydowanie utrudniają odbiór obrazu.
Plakat na billboard – jak testować
Jak sprawdzić, czy to co zaprojektowaliśmy będzie widoczne? Podpowiemy wam dwa sposoby. Po pierwsze:
- Wydrukuj projekt w formacie A4.
- Zamocuj na ścianie.
- Odejdź od plakatu na 2-3 metry i szybkim krokiem przejdź obok.
- Teraz oceń, czy projekt jest wystarczająco czytelny, ile z niego się zapamiętuje, ile się dostrzega.
Po drugie: symulacja widoczności plakatu z wybranej odległości w naszym narzędziu, czyli Citysymulatorze. Wystarczy wgrać projekt, wybrać format, porę dnia, roku i już można testować, jak widać plakat z różnych odległości. Powodzenia w projektowaniu!
Potrzebujesz projektu? Napisz do nas. Pomożemy