Sprzedaż usług w e-sklepach staje się coraz powszechniejsza. Przykładem może być nasz sklep 🙂 Jeśli zastanawiacie się nad stworzeniem e-commerce dla własnego biznesu usługowego, to dziś podpowiemy wam, co zrobić, aby klienci byli zadowoleni z kontaktu z waszym e-sklepem.
UX i CX – co to jest?
Zacznijmy od kilku definicji, które ułatwią nam zrozumienie tematu. Customer Experience (CX) to ogół doświadczeń jakie klient wynosi z kontaktu z daną firmą we wszystkich możliwych kanałach i punktach styku. User Experience (UX) to całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu interaktywnego. Warto też wyjaśnić, że gorący lead to inaczej klient, który ma potrzebę zakupu produktu. Form budowania pozytywnego UX w sprzedaży usług jest wiele, ale dziś skupimy się na trzech.
Sprzedaż online – wizualizacja usługi
Usługę trudno pokazać wizualnie. W przypadku, gdy projektujemy strony internetowe, możemy przygotować wizualizację realizacji. Gorzej, gdy sprzedajemy np. usługi finansowe. Możemy wtedy posiłkować się jedynie grafikami czy zdjęciami, które nawiązują do tematu lub pokazują efekt usługi. To jednak za mało. Niezbędny jest dobry i czytelny opis korzyści, które klient odniesie z usługi, lub też opis cech usługi. Najlepiej wypunktować je, a każdy z punktów zilustrować piktogramem. Ważne, aby wszystkie używane w serwisie piktogramy, były graficznie spójne i w swoim projekcie nawiązywały do charakteru strony. W ten sposób budujemy pozytywne CX.
Sprzedaż online – cena
To jeden z większych problemów w sprzedaży usług. Nie znając specyfiki zamówienia, czy oczekiwań klienta bardzo trudno jest określić cenę. Cena zaprojektowania ulotki uzależniona jest od czynników takich jak złożoność projektu, zakup zdjęć, czas poświęcony na wykonanie, liczba iteracji itd. Rozwiązaniem jest wprowadzenie suwaków określających zmienne (np. chcę maks 3 iteracje poprawek do projektu), które warunkują cenę. Klient sam określa, to na co go stać. Inny pomysł to wyposażenie strony internetowej w przyjazne formularze kontaktowe, które zachęcają do pozostawienia danych, tak aby można było jak najszybciej skontaktować się klientem. Tworząc taki formularz warto pamiętać, aby znajdował się on pod opisem każdej oferowanej przez nas usługi, a nie tylko w zakładce kontakt. Ponadto był jak najprostszy, nie wymagał podania danych angażujących (np. PESEL, nr dowodu osobistego) i był poprzedzony przyciskiem Call To Action (CTA), np. „Napisz do nas i sprawdź, jak możemy ci pomóc”. Kolejne rozwiązanie to forma e-briefu, który wypełnia klient i z poziomu strony wysyła do firmy. Sprawdza się w przypadku usług digitalowych (Google Ads, Facebook Ads). Każde z tych trzech rozwiązań pozwala generować gorące leady.
Czytelność strony www
Czytelności strony www to jedna z podstaw pozytywnego UX. Mowa tu nie tylko o czytelności językowej (języka korzyści, który wskazuje cechę danej usługi, a także korzyść jaką odniesie klient), ale i o odpowiedniej makiecie witryny. Powinna ona być nowoczesna, lekka, czytelna, posiadać przestrzenie między tekstami, tak aby była ona przejrzysta, punktory, aby szybciej wyodrębnić kluczowe elementy. Istotne jest także boczne menu (w wersji desktop), które warto budować w oparciu o statystyki strony. Serwis musi być łatwy w nawigowaniu w wersji mobile, która staje się podstawowym narzędziem zakupów online. Upraszczając można powiedzieć, że zakupy jednym kciukiem to przyszłość e-commerce.
Podsumowanie
Reasumując można powiedzieć, że sprzedaż usług online, to szczególne wyzwanie, ale przy stworzeniu przyjaznego serwisu (UX), pozytywnych doświadczeń (CX) i szybkiej reakcji na gorące leady można odnieść sukces w tym segmencie sprzedaży.
Potrzebujesz wsparcia w sprzedaży online? Napisz do nas!